• »
  • 10. Czystość i Porządek we Wspólnocie Mieszkaniowej

10. Czystość i Porządek we Wspólnocie Mieszkaniowej
Czystość i Porządek

©2020 CZN

1. Kto dba o czystość na terenie wspólnoty mieszkaniowej?

Wszyscy właściciele lokali tworzących wspólnotę mieszkaniową odpowiadają za utrzymanie porządku w budynku wspólnoty i na terenie należącym do niej. Właściciele lokali mogą zlecić sprzątanie wykwalifikowanej firmie zewnętrznej, posiadającej ubezpieczenie OC, które zabezpieczy interesy członków wspólnoty. Nic jednak nie zwalnia właściciela lokalu z osobistej troski o czystość i porządek.


2. Co zrobić na widok psich odchodów na klatce schodowej w godzinach wieczornych?

Można ominąć nie bacząc, że komuś innemu się przylepi. Ale lepiej sprzątnąć, by ktoś nie wdepnął. Nie będzie błędem oznaczenie miejsca papierem bądź przysypanie piaskiem i poproszenie właściciela pieska o sprzątnięcie. W ostateczności zrobi to zatrudniona przez wspólnotę sprzątaczka, w dniu który według harmonogramu ma wyznaczony.


3. Kto odpowiada za niesfornego zwierzaka w budynku?

Zwierzę w domu wielorodzinnym bardzo często jest trudnym lokatorem dla wszystkich mieszkańców, w tym dla samego właściciela. Podmiotem odpowiedzialnym za zwierzę jest jego posiadacz, który ponosi odpowiedzialność cywilnoprawną, jak również karną i administracyjną za działania swojego pupila.


4. Co w przypadku uwag do pracy firmy porządkowej?

Dobrze jest najpierw zwrócić uwagę pracownikowi dbającemu o czystość w budynku. Gdy to okaże się bezskuteczne, można zadzwonić do kierownictwa firmy porządkowej. Kolejnym krokiem będzie zgłoszenie problemu zarządcy. Jeśli dalej nie będzie poprawy, pozostanie wypowiedzenie umowy i znalezienie innej firmy porządkowej. Trzeba jednak pamiętać, by przed składaniem skarg dowiedzieć się za jaki zakres prac wspólnota płaci oraz w jakich dniach i godzinach usługa ma być wykonywana.


5. Czy członkowie wspólnoty muszą zapewnić wodę firmie sprzątającej?

Tak. Bez wody nikt nie jest w stanie utrzymać porządku. Dlatego zadaniem wspólnoty jest wskazanie punktu poboru wody z części wspólnych. W przypadku gdy go nie ma, wspólnota mieszkaniowa musi pilnie doprowadzić do jego powstania.


6. Co robić, kiedy w mieszkaniu pojawią się pluskwy?

Gdy dotyczy to jednego lokalu, dezynsekcja leży po stronie jego właściciela. Administrator może zlecić dezynsekcję części wspólnych, a po podjęciu stosownej uchwały, całego budynku, włącznie z mieszkaniami.


7. Komu, w trosce o czystość powietrza, zgłosić palenie śmieci w piecu?

O tym poważnym wykroczeniu należy powiadomić służby pełniące dyżur pod numerem 986. Można to zrobić anonimowo.


8. Czy można wyciąć z drzewa gałęzie, które przeszkadzają mieszkańcom?

Przepisy dopuszczają przycięcie gałęzi do 30% objętości korony i tylko poza okresem lęgowym czyli od 15 października do końca lutego.


9. Jakie obowiązują regulacje prawne w zakresie odległości śmietnika od okien?

Przepisy chronią mieszkańców domu. Dlatego śmietnik musi stać co najmniej 10 m od okien i drzwi, placów zabaw, boisk i innych obiektów rekreacji oraz co najmniej 3 m od granicy działki.


Zobacz pozostałe tematy: